Analýza mediálních obsahů
Anotace
Kurz nabízí studentům základní orientaci v metodách a technikách výzkumu médií, a to jak výzkumu mediálního a sociologického, tak politologického, antropologického, psychologického či pedagogického. Kurz nabízí nejen teoretické védomosti formou přednášek, ale také praktické cvičení a prostor pro samostanou práci studentů (vlastní rešerše a vypracování obsahové analýzy). Studenti osvojené zručnosti využjí při vlastních šetřeních, analýzách, rešerších a v rámci psaní závěrečné práce.
Okruhy
1. Výzkum a výzkumný proces. Metodologie, metody a techniky. Operacionalizace, plánování a organizace. Předvýzkum, sběr dat a vyhodnocení.
2. Výzkum jazykové komunikace. Pozorování a etnografický výzkum. Matematická jazykověda a korpusová lingvistika. Strojový překlad a umělá inteligence. Kybernetika.
3. Výzkum literární komunikace. Čtenářská hra a čtenářské světy. Opera aperta – otevřené dílo. Exnominace. Recepční teorie. Sémantický diferenciál.
4. Výzkum politické a masové komunikace. Ideologie a propaganda.
5. Analýza vlivu/účinků politické, mediální a masové komunikace. Krátkodobé a dlouhodobé účinky.
6. Analýza mediálního systému. Systémová analýza. Ekonomická analýza. Monitoring inzerce. Analýza mediální organizace a mediální produkce.
7. Kvantitativní obsahová analýza. Kódování, kódovací jednotky, kódovací arch.
8. Sémiotická a strukturální analýza. Vizuální obrazová analýza.
9. Struktura mediálních textů. Narativní analýza. Analýza diskurzu. Zakotvená teorie.
10. Interpretace a publikace výsledků. Statistický program SPSS.
11. Vypracování vlastní obsahové analýzy.
1. Výzkum a výzkumný proces. Metodologie, metody a techniky. Operacionalizace, plánování a organizace. Předvýzkum, sběr dat a vyhodnocení.
2. Výzkum jazykové komunikace. Pozorování a etnografický výzkum. Matematická jazykověda a korpusová lingvistika. Strojový překlad a umělá inteligence. Kybernetika.
3. Výzkum literární komunikace. Čtenářská hra a čtenářské světy. Opera aperta – otevřené dílo. Exnominace. Recepční teorie. Sémantický diferenciál.
4. Výzkum politické a masové komunikace. Ideologie a propaganda.
5. Analýza vlivu/účinků politické, mediální a masové komunikace. Krátkodobé a dlouhodobé účinky.
6. Analýza mediálního systému. Systémová analýza. Ekonomická analýza. Monitoring inzerce. Analýza mediální organizace a mediální produkce.
7. Kvantitativní obsahová analýza. Kódování, kódovací jednotky, kódovací arch.
8. Sémiotická a strukturální analýza. Vizuální obrazová analýza.
9. Struktura mediálních textů. Narativní analýza. Analýza diskurzu. Zakotvená teorie.
10. Interpretace a publikace výsledků. Statistický program SPSS.
11. Vypracování vlastní obsahové analýzy.
Požadavky absolvování kurzu: Vypracování obsahové/obrazové analýzy dle zadné struktury. Klasifikace zápočtu se odvíjí od doržení této povinné struktury.
Literatura
Základní:
-
TRAMPOTA, Tomáš a VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 293 s. ISBN 978-80-7367-683-4.
-
SCHULZ, W. et al. (2004) Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Nakladatelství Karolinum.
-
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 539 s., [4] s. obr. příl. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
Doplňková:
-
BERGER, A. A. (1998) Media research techniques. London : SAGE, 1998.
-
TRAMPOTA, T. (2006) Zpravodajství. Praha: Portál, 2006.
-
WIMMER, R. D., DOMINICK, J. R. (2006) Mass Media Research.Thomson Wadsworth
-
GREEN, S. B., SALKIND, N. J., AKEY, T. M. (2000) Using SPSS for Windows. Prentice Hall.
-
https://www.antropologie.org/cs/vyzkum
-
https://www.antropoweb.cz/cs/obsahova-analyza-formalni-obsahova-analyza-kvantitativni-obsahova-analyza
-
https://ikaros.cz/obsahova-analyza-jako-nastroj-vyzkumu-medialniho-sdeleni-recenze
-
https://www.antropologie.org/cs/vyzkumAnalýza mediálních obsahů