Výzkum v oblasti ŘLZ
- prezentace k přednášce (online 22.10.2012): Výzkum v oblasti ŘLZ.pdf (930,8 kB)
- studijní text k přednáškám - studijní opora (online po 22.10.2012): studijni text Vyzkum v oblati ŘLZ.pdf (1,5 MB)
DOTAZNÍK: https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dE5fc3RtTkRvaXlwVEM1eFRYTExoNVE6MQ
Děkuji za vyplnění. Zde jsou výsledky v přehledné tabulce (dotaznik google vyzkum.pdf (145,8 kB))
Požadavky na kontrolní práce
- klasifikovaný zápočet: seminární práce - projekt pilotního výzkumu v oboru nebo diplomové práci (instrukce budou v studijním materiálu, video-přednášce; na společném setkání 25.11.2012 formou semináře probereme Vaše pilotní výzkumy, v případě neúčasti mě prosím kontaktujte kvůli individuální konzultaci, na závěrečném setkání 15.12.2012 formou přednášky probereme problematické části z prezentace, doporučené literatury, video-přednášky a studijního textu a domluvíme si termín zkoušky)
- zkouška formou písemného testu z teoretické části
kritéria klasifikace:
- test bude v rozsahu 15 otázek – různé mixy testovacích otázek ze společného seznamu otázek (příslušné kapitoly studiního textu),
celkové hodnocení: student musí z testu získat alespoň polovinu z možných bodů; výsledná známka klasifikuje celkový prospěch studenta
Tématické okruhy a příslušná literatura:
1. Podstata výzkumu ve společenských vědách. Základní druhy (kvalitativní, kvantitativní), jejich specifika (validita, reliabilita, korelace) a konkrétní výzkumní metody (anketa; rozhovor; pozorování; desk research; case study; mystery shopping; studiové testy; telefonické, internetové a SMS dotazování)
- Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005.
- Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 2006.
- Pavlica, Karel a kol. Sociální výzkum, podnik a management. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2000. ISBN 80-86119-25-4
- Petrusek, M. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha: Karolinum. Praha: Grada Publishing, 1993.
- Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Sdružení podané ruce Brno. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999.
- Surynek, Alois – Komárková, Růžena – Kašparová, Eva Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. 164 s. ISBN 8072610384
2. Základní prvky vystupující ve výzkumu v oblasti ŘLZ (demografie, ekonomické ukazovatele, další – celoživotní – vzdělávání, motivace, firemní vzdělávání, učící se organizace, znalostní management, otevřená společnost, zručnosti a kompetence, indikátory kvality celoživotního vzdělávání, zpětná vazba na vzdělávání, strategické řízení lidských zdrojů)
- Armstrong, Michael Řízení lidských zdrojů - Nejnovější trendy a postupy. [Překlad prof. Ing. Josef Koubek, CSc.] 10 vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 800 s. ISBN 978-80-247-1407-3
- Novotný, Petr (ed.) Pracoviště jako prostor k učení. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 97 s. ISBN 978-80-210-4918-5 sborník je dostupný i elektronicky na adrese https://www.dpu.dk/fileadmin/www.dpu.dk/asemeducationandresearchhubforlifelonglearning/workplacelearningcdversion/subsites_asem_20090707134235_code-proceedings.pdf
- Tureckiová, Michaela. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. 1 vyd. Praha: Grada Publishing 2004. ISBN 80-247-0405-6
- Tureckiová, Michaela. Nositelé řízení a rozvoje lidí ve firmách. [online], 2002, dostupné elektronicky na: https:// www.extima.org./conference/systemic/textbook/2002/tureckiova.htm
- Veteška, Jaroslav – Tureckiová, Michela Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8
3. Evropské a české výzkumné instituce a výzkumy z oblasti ŘLZ
- European InfoNet Adult. Lifelong Learning Programm. [online] Grundtvig Network, Catholic Federal Association for Adult Education (Katholische Bundesarbeitsgemeinschaft für Erwachsenenbildung,), Germany. Dostupné elektronicky na: https://www.infonet-ae.eu
- Project LifeLong Learning 2010. [online] INSTITUTE FOR INTERNATIONAL AND SOCIAL STUDIES, Tallinn University (IISS), TALLINN – Estonia. Dostupné elektronicky na: https://lll2010.tlu.ee
- EUROSTAT. [online] European Comission, Luxembourg. Dostupné elektronicky na: https://epp.eurostat.ec.europa.eu
- European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions (Eurofound). [online] Dublin, Ireland. Dostupné elektronicky na: https://www.eurofound.europa.eu
- Department of Economics. Massachusetts Institute of Technology. [online] Cambridge, MA, USA. Dostupné elektronicky na: https://economics.mit.edu
- The Centre for Research on Lifelong Learning (CRELL). [online] Institute for the Protection and the Security of the Citizen, Ispra, Italy. Dostupné elektronicky na: https://crell.jrc.ec.europa.eu
- The National Center for Education Statistics (NCES). [online] U.S. Department of Education, Alexandria, VA, USA. Dostupné elektronicky na: https://nces.ed.gov
- The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). [online] Amsterdam, The Netherlands. Dostupné elektronicky na: https://www.iea.nl
- Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s. [online] Praha, ČR. Dostupné elektronicky na: https://www.aivd.cz
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. [online] Praha, ČR. Dostupné elektronicky na: https://www.msmt.cz
- Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV). [online] Praha, ČR. Dostupné elektronicky na: https://www.nuov.cz
- Český statistický úřad (ČSÚ). [online] Praha, ČR. Dostupné elektronicky na: https://www.czso.cz
4. Metodologie a analýzy: tipy a triky
- Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost, příručka pro uživatele. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2000.
- Kolb, David A. – Kolb, Alice Y. Experimental Learning Theory: A Dynamic Holistic Approach to Management Learning, Education and Developement. dostupné elektronicky na: https://learningfromexperience.com/media/2010/08/ELT-Hbk-MLED-LFE-website-2-10-08.pdf
5. Specifické výzkumné situace v ŘLZ (výběr pracovníků, uvádění nových pracovníků do organizace, uvolňování lidí z organizace, zaměstnanecké vztahy, řízení pracovního výkonu, rozvoj lidských zdrojů)
- Barták, Jan. Vzdělávání ve firmě. Praha: Alfa Publishing, 2007. 164 s. ISBN 978-80-86851-68-6
- Bartoňková, Hana. Firemní vzdělávání (strategický přístup ke vzdělávání pracovníků) 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2914-5
- Hroník, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1667-4
- Hroník, František. Hodnocení pracovníků. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1458-2
- Kim, Daniel H. The link between individual and organizational learning. In Sloane Management Re-view, Podzim 1993, s. 37-50. (dostupné online na: https://www-o.ntust.edu.tw/~lib/pdf/Doctor/90/d903502d.pdf)
- Kleibl, Jiří – Zuzana Dvořáková – Bořivoj Šubrt. Řízení lidských zdrojů. Praha: C.H. Beck, 2001. 264 s. ISBN 80-7179-389-2.
- Kocianová, Renata. Personální řízení. Východiska a vývoj. Praha: Grada publishing, 2012. 152 s. ISBN 978-80-247-3269-5
- Kocianová, Renata. Personální činnosti a metody personální práce. Praha: Grada Publishing, 2010. 215 s. ISBN 978-80-247-2497-3
- Koubek, Josef. Řízení lidských zdrojů. Základy moderní personalistiky. Praha: Management Press, 2007. 399 s. ISBN 8072611682
- Kubeš – Kurnický – Spillerová. Manažerské kompetence – způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada Publishing 2004. ISBN 80-247-0698-9
- Leonardi, M. The Effect of Product Demand on Inequality: Evidence from the US and the UK. IZA DP No. 5011, Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit / Institute for the Study of Labor, 2010.
- Mayerová, Marie – Růžička, Jiří. Moderní personální management. Praha: H+H, 2000. ISBN 80-8602-265-X
- Nakonečný, Milan. Motivace pracovního jednání a její řízení. 1 vyd. Praha: Management Press, 1992. 258 s. ISBN 80-85603-01-2
- Neumann, Torsten. Ganzheitliches Qualifikationsmanagement. Wiesbaden: Gabler Verlag, 1992. ISBN 3-409-13861-7