Metodika vzdělávání v oblasti ŘLZ a managerských studií

 

Předmět seznamuje studenty s vývojem a metodikou vzdělávání v oblasti řízení lidských zdrojů a manažérských studií. Výklad a práce studenta v tomto předmětu se zaměřují na aplikaci teorie řízení znalostí nebo vzdělávání v organizacích, zejména s ohledem na řízení v oblasti lidských zdrojů a managementu lidských zdrojů. Zároveň se stručně věnuje příspěvku, který pro andragogiku a management znamenají pedagogika a teorie vzdělávání, komunikace, řízení zaměstnaneckých či jiných vztahů.
Předmet navíc svým zaměřením na metodiku vzdělávání nabízí možnost vyzkoušení různých přístupů a technik, včetně vzájemné (peer) výuky, převrácené (flip) výuky, zpětného a instrukčního dizajnu nebo elektronického (virtuálního, cloud-ového) vzělávání a tvorby experimentálního online vzdělávacího kurzu.
 
Co můžete očekávat od lektora:
- přednášky a jejich elektronickou podobu v následujících tématech:
  1. Vzdělávání, komunikace a řízení znalostí 
  2. Vzdělávací potřeby a cíle - metodika a plánování vzdělávání
  3. Aktuální trendy a nové technologie (WEB 2.0, Clicker, e-learning, Scorm, cloud-learning, MOOC, Coursera)
  4. Příležitosti a hrozby (případové studie řízení vzdělávání)
 
- studijní oporu v elektronických podkladech (elektronické prezentace a elektronické přednášky) , kvízech (testy na porozumění obsahu přednášky, nepovinné, ale v rámci učení zásadní) a konzultacích - podle domluvy
- studijní opora pro studenty Managementu ve zdravotnictví, pokud nemají anebo nebudou mít základy výzkumu - je to studijný text k předmětu Výzkum v oblasti ŘLZ: studijni text Vyzkum v oblati ŘLZ-kompletni.pdf (2 MB)
 
- elektronické prezentace:
 
- elektronické přednášky (od poloviny dubna)
 
Co bude vyučující očekávat od vás:
  1. Určení vzdělávací oblasti (na základě zkušenosti nebo představivosti vyberte oblast, ve které by se měly LZ vzdělávat)
  2. Určení vzdělávacích potřeb a cílů (na základě zkušenosti nebo představivosti určete ve vybrané oblasti konkrétní vzdělávací potřeby a cíle)
  3. Plánování aktivit (naplánujte vybrané vzdělávací aktivity konkrétním zaměstnancům v konkrétním čase)
  4. Inovace (v rámc inovace vymyslete jednu techniku nebo metodu, kterou aktuálně nemůžete z nějakého důvodu použít, ale zlepšila by naplánované vzdělávaní)
 
 
Odborná literatura:
  • ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů - Nejnovější trendy a postupy. [Překlad prof. Ing. Josef Koubek, CSc.] 10 vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 800 s. ISBN 978-80-247-1407-3
  • BARTÁK, J. Vzdělávání ve firmě. Praha: Alfa Publishing, 2007. 164 s. ISBN 978-80-86851-68-6
  • BARTOŇKOVÁ, H. Firemní vzdělávání (strategický přístup ke vzdělávání pracovníků) 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2914-5
  • BRDEK, M. Evropská vzdělávací politika: programy, principy a cíle. Praha: ASPI, 2004. 167 s. ISBN 80-863-9596-0
  • Centrum pro studium vysokého školství: Hodnocení kvality vysokých škol jako světový problém. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 1997. 186 s. ISBN 80-238-0656-4
  • HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1667-4
  • HRONÍK, F. Hodnocení pracovníků. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1458-2
  • JŮVA,V. sen.a jun. Úvod do pedagogiky. Brno, Paido 1997.
  • KOSMÁLY, P. – JEŽOVÍT, R. Rozvoj a vzdělávání provozních zaměstnanců v retailovém segmentu v ČR. In Creative and Knowledge Society. Bratislava – Varšava: Paneurópska vysoká škola v Bratislave, Versita Warsaw, ročník 1, číslo 3, s. 23 – 43. ISSN 1338-4465 (print), 1338-5283 (online), dostupné elektronicky na: https://versita.metapress.com/content/r692627lx2h54247/fulltext.pdf
  • KRATOCHVÍLOVÁ, E. a kol. Úvod do pedagogiky. Trnava, TU 2007.
  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: Národní program rozvoje vzdělávání v České republice – Bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. 98 s. ISBN 80-211-0372-8
  • MÜNSTEROVÁ, E. Úloha studentů při vytváření a hodnocení kvality vysokých škol. In Současná úloha a postavení studentů na vysokých školách. Brno: VUT, 2001. 95 s. ISBN 80-214-2228-9
  • NOVOTNÝ, P. (ed.) Pracoviště jako prostor k učení. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 97 s. ISBN 978-80-210-4918-5 sborník je dostupný i elektronicky na adrese https://www.dpu.dk/fileadmin/www.dpu.dk/asemeducationandresearchhubforlifelonglearning/workplacelearningcdversion/subsites_asem_20090707134235_code-proceedings.pdf
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.
  • TURECKIOVÁ, M. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. 1 vyd. Praha: Grada Publishing 2004. ISBN 80-247-0405-6
  • TURECKIOVÁ, M. Nositelé řízení a rozvoje lidí ve firmách. [online], 2002, dostupné elektronicky na: https:// www.extima.org./conference/systemic/textbook/2002/tureckiova.htm
  • VETEŠKA, J. – TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8
 
Elektronické zdroje:
 
 
Požadavky na kontrolní práce (vybrat si jeden z úkolů)
  1. odevzdat nebo zaslat elektronicky příspěvek do časopisu nebo vědeckého periodika (žánr recenze, sloupek, článek, studie, rozhovor – rozhoduje kvalita, nikoli rozsah); účelem je naučit se přemýšlet a formulovat své myšlenky i odborně, a to v rámci předmětu a témat vzdělávání v oborech řízení lidských zdrojů a manažerských studií
  2. odevzdat nebo zaslat elektronickou seminární práci, ve které student zpracuje 5 otázek ke kurzu, kterým neporozměl. Účelem je naučit se samostatní práci s učebním materiálem a formulaci zpětné vazby na vzdělávání. A to i z důvodu praktické části kurzu - zjišťování vzdělávacích potřeb.
  3. odevzdat nebo zaslat elektronickou seminární práci s rozobrem konkrétní vzdělávací strategie, vzdělávacích potřeb nebo aktivit. Účelem práce je naučit se formulovat vlastní myšlenky do podoby odborného textu a naučit se analyzovat vzdělávací potřeby, příp. plánovat vzdělávací aktivity.
  4. V návaznosti na společné setkání 23.3.2013 a vzdělávací potřeby, které jsme probírali - navrhuji další alternativní úkol zaměřený na učení (se) angličtiny, komunikace, rétoriky a cizí řeči obecně. Můj návrh je následovní: zpracovat literární zdroj (video+text) formou překladu, porozumění a nácviku projevu v angličtině. Chci po vás, abyste shlédli nebo si poslechli projev filosofa Allana Wattse The Nature of Consciousness, zdroj je libovolný, ale veřejný server Youtube vám nabízí následující video: www.youtube.com/watch?v=p2Kfd8tic-M. Na požádání je možné vytvořit audio-nahrávku. Textový přepis přednášky naleznete například na soukromém servru Erowid: https://www.erowid.org/culture/characters/watts_alan/watts_alan_article1.shtml . Prosím naposlouchejte si nahrávku kolikrát potřebujete, vyhledejte si "zajímavé" nebo "nesrozumitelné" části nebo si hledejte další a lepší nahrávky a příslušné části textu/řeči si přeložte například s pomocí automatického Google překaladače: https://www.erowid.org/culture/characters/watts_alan/watts_alan_article1.shtml. Pak si buď na základě prvních poslechů nebo intuice vyberte část v rozsahu 5-7 minut, kterou si nastudujte a přeložte důkladně (čtení A4 textu trvá v průměru 3 minuty a víc, tedy 2-3 A4 textu). Pak se snažte text prezentovat, buď na základě dramatické hudby použité ve videu na Youtube, nebo na základě řečnického projevu (neverbální komunikace) řečníka, kterého jste poslouchali. Musíte se odosobnit od obsahu, s kterým nemusíte nutně souhlasit - pro potřeby cvičení ho přijměte a obhajujte jako stanovisko, které je vaše. Snažte se navodit dramatzaci, problematizaci tématu, nabídnout řešení a pracovat se zpětnou vazbou (např. očekávaná otázka a pod.). Účelem cvičení je naučit se prezentovat veřejnou řeč a využívat virální resp. elektronické komunikace. Váš projev si poslechnu v termínu, na kterém se domluvíme, nebo mi jej můžete nahrát a poslat.

Další zdroje pro alternativní úkol č. 4: analýza dokumentů od BBC, nabízím na výběr ze dvou dokumentů.

4.1 Dokument BBC o projektu After Life s názvem The Science Of Decay. Dostupné např. na Youtube: www.youtube.com/watch?v=mAJyeIOaat4

4.2 Dokument BBC k "nekonečnu" ze série Horizon s názvem Infinity. Dostupné např. na Youtube: www.youtube.com/watch?v=FiMigmLwwTM

        Textový přepis nemám k dispozici, ale Youtube možná nabízí i titulky, tak si je případně zapněte. Vyberte si obsahově a tématicky ucelenou část z celého dokumentu a připravte si obhajobu klíčových tezí a argumentů; představte kontext (o čem je celý dokument...) i vybranou část, stručně uveďte dva-tři argumenty (prohlášení z vybrané části dokumentu) a váš názor na prezentované teze. Text vaší prezentace a obhajoby vybraných tezí z dokumentu si připravte na projev v rozsahu 2-5 minut a v angličtině. Náročnost projevu je samozřejmě na vás - zde jde o to, že máme jeden úkol a jednotné zadání, které zpracujete jako sebe-vzdělávací aktivitu přizpůsobenou Vámi pro Vaše potřeby a aktuální úroveň angličtiny; účelem cvičení je naučit se nastavovat vzdělávací aktivitu nejdříve pro sebe.
 
 
Dobrovolný praktický úkol bude účast v týmu, který vytvoří alespoň základní strukturu a obsah elektronického kurzu. Podrobnější informace v květnu 2013.
 
Kritéria klasifikace:
• dodržení termínu odevzdání (dodržel – nedodržel)
• dodržení zvoleného tématu (dodržel – nedodržel)
• poměr kvalita a rozsah příspěvku (výborný – dobrý – dostatečný – nedostatečný)