Sociologie MK

 

Anotace

Tento předmět nabízí studentům přehled v oboru sociologie masové komunikace, který se v rámci studia mediální komunikace někdy označuje moderním termínem mediální studia. Předmět se skládá ze seminářů a přednášek, podmínkou absolvování je získání zápočtu a úspěšné zvládnutí zkoušky. Studenti získají poznatky z historie a typologie masové komunikace, dále se dovědí o různých přístupech k masové komunikace, od funkčního a systémového, přes estetický nebo uměnovědní po konstruktivistický, sémiologický a kritický; vysvětlí se nejen základní koncepce a přístupy, ale uvedou se i hlavní představitelé jednotlivých škol a koncepcí. V předmětu se budou probírat i témata související s nahlížením na účinky médií (publikum, etika, vzdělávání), s globalizací, koncentrací vlastnictví médií, společenskou odpovědností mediálních korporací a sociologickým pohledem na marketing v médiích. Závěrečná přednáška shrnuje základní teze koncepce mediálních studií a naznačí směr sociálních věd o médiích.

 

Tematické okruhy:

1. Historie masové komunikace (dějiny, typologie, funkce): Sociologie masové komunikace prvni prednaska.pdf (1,4 MB)

2. Předchůdci vědy o masové komunikaci (Weber, Lippmann, Dewey, Lasswell): Sociologie masové komunikace druha prednaska.pdf (548,7 kB)

3. Matematická a systémová teorie komunikace (Shannon, Weaver, Saussure, Jakobson, Lotman, Propp): Sociologie masové komunikace treti prednaska.pdf (1 003,6 kB)

4. Administrativní výzkum a Chicagská škola (Lazarsfeld, Katz): Sociologie masové komunikace ctvrta prednaska.pdf (397,5 kB)

5. Kritický výzkum a Frankfurtská škola (Adorno, Horkheimer): Sociologie masové komunikace pata prednaska.pdf (547,8 kB)

6. Příjemci, účinky médií, komunikační modely a Birminghamská škola (Hall, McQuail): Sociologie masové komunikace sesta prednaska.pdf (379,9 kB)

7. Mediace vs. medializace – pojetí masové komunikace ve 20. století: Sociologie masové komunikace sedma prednaska.pdf (738,2 kB)

8. Funkcionalismus, symbolický interakcionizmus, sociální konstrukce reality (Durkheim, Blumer, Mead, Cooley, Goffman, Berger, Luckmann): Sociologie masové komunikace osma prednaska.pdf (623 kB)

9. Globální divadlo vs. globální vesnice, hyperreálná znaková situace (McLuhan, Barthes, Baudrillard): Sociologie masové komunikace devata prednaska.pdf (1,4 MB)

10. Etické a vzdělávací aspekty působení médií na společnost (společenská odpovědnost mediálních korporací)

11. Sociální média a sociologie mediálního marketingu: Sociologie masové komunikace jedenacta prednaska.pdf (1,2 MB)

12. Základní teze koncepce mediálních studií

 

Doporučená studijní literatura

  • BARTHES, Roland. Mytologie. Praha : Dokořán, 2004. 170 s. ISBN 80-86569-73-X.
  • BAUDRILLARD, Jean – POSTER, Mark. (ed.) Selected Writings. California : Stanford University Press, 2001. 304 s. ISBN 0-8047-4272-3.
  • ČERNÝ, Jiří – HOLEŠ, Jan. Semiotika. Praha : Portál. 2004.
  • DEFLEUR, Melvin l. – BALLOVÁ-ROKEACHOVÁ, Sandra J. Teorie masové komunikace. Praha : Univerzita Karlova, 1996.
  • HALL, Stuart. (ed.) Representation: Cultural representations and signifying practices. London – California : Sage, 1997 (2003). ISBN 0 7619 5432 5.
  • KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Praha : Karolinum, 1995.
  • McLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991. 348 s.
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 2007.
  • MEYROWITZ, Joshua. Všude a nikde: vliv elektronických médií na sociální chování. Praha : Karolinum, 2006. 341 s.
  • MIKULAŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0650.
  • SHANNON, Claude E. – WEAVER, Warren. The Mathematical Theory of Communication. USA : The University of Illinois Press, 1964. 125 s.
  • VYMAZAL, Jiří. Koncepce masové komunikace v sociologii. Praha : Univerzita Karlova, 1991. 120 s.