Pedagogika

 

Úvod do pedagogiky seznámí studující se základními pedagogickými pojmy a s významnými mezníky v dějinách výchovy, měl by jim osvětlit problematiku základních pojmů pedagogické metodologie.

 

Požadavky na kontrolní práce

do začátku prosince 2012 odevzdat osobně nebo zaslat elektronicky seminární práci na vybrané téma, nebo dílčí problém ze seznamu odpřednášených témat (žánr referát, resp. komentář k četbě zdrojové literatury v rozsahu max. 5 normovaných stran textu)

kritéria klasifikace:

  • dodržení termínu odevzdání (dodržel – nedodržel)
  • dodržení zvoleného tématu (dodržel – nedodržel)
  • přínos autora (výborný – dobrý – dostatečný – nedostatečný)
  • poměr kvalita a rozsah příspěvku (výborný – dobrý – dostatečný – nedostatečný)

 

zkouška v lednu 2013 formou písemného testu

kritéria klasifikace:

  • podmínkou účasti na zkoušce je odevzdání seminární práce
  • test bude v rozsahu 5 - 10 otázek 
  • celkové hodnocení: student musí z každé povinné části získat alespoň polovinu z možných bodů; jedna známka hodnotí průběžnou práci v semestru a jedna známka hodnotí výsledek zkoušky, výsledná známka klasifikuje celkový prospěch studenta
 

 

Tématické okruhy a příslušná literatura:

1. Význam studia pedagogické teorie, pedagogická teorie a praxe, systém pedagogických věd, základní pedagogické pojmy – výchova a vzdělání

  • Jůva,V. sen.a jun. Úvod do pedagogiky. Brno, Paido 1997.
  • Kratochvílová, E. a kol. Úvod do pedagogiky. Trnava, TU 2007.

 

Otázky:

  1. Definujte pedagogiku a uveďte dělení pedagogických věd.
  2. Uveďte význam studia pedagogických disciplín nebo úkoly pedagogiky.
  3. Uveďte alespoň jeden sociologický pohled na vzdělávání.
  4. Vysvětlete pojmy: profesní vzdělávání, další vzdělávání, školní soustava vzdělávání.

 

2. Koncepce vzdělání

  • Jůva, V. Vývoj pedagogického myšlení. Brno, UJEP 1987.
  • Jůva, V. – Veselá, Z. Dějiny školství, pedagogiky a výchovy. Praha, SPN 1988.
  • Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.

 

Otázky:

  1. Uveďte zástupce pedagogického reformismu.
  2. Uveďte zástupce sociologického přístupu ke vzdělávání.
  3. Uveďte zástupce humanistické pedagogiky.
  4. Uveďte zástupce sovětské pedagogiky.
  5. Uveďte rozdíl mezi anti-autoritativní pedagogikou a anti-pedagogikou.

 

3. Cíle, funkce a složky výchovy, výchovný proces – etapy a fáze výchovného procesu, výchovné zásady, metody a prostředky výchovného působení, činitelé výchovy, idea celoživotní výchovy a její vývoj, formy výchovy – školní výchova, mimoškolní výchova, rodinná výchova, sebevýchova                                     

  • Kalhoust, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha, 2002. ISBN 80-7178-256-X
  • Grecmanová, H. – Holoušková, D. – Urbanovská, E. Obecná pedagogika 1. Olomouc, Hanex.

 

Otázky:

  1. Funkce a cíle výchovy a vzdělávání.
  2. Etapy výchovného/vzdělávacího procesu (1 autor).
  3. Zdroje pro výchovu a vzdělávání - uveďte alespoň 3.
  4. Formy vzdělávání/výchovy.
  5. Pedagogické metody - vysvětlete 1 rozdělení.

 

4. Moderní komunikační technologie a jejich vliv na člověka, současný stav společnosti a civilizace z hlediska výchovy                                                                    

  • McQuail, Dennis. Úvod do teorie masové komunikace. [preklad Jan Jirák a Marcel Kabát] Praha: Portál, 2007. 447 s. ISBN 978-80-7367-338-3
  • McLuhan, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: Jota, 2000. 415 s.
  • Suler, J. The Basic Psychological Features of Cyberspace [on-line]. Dostupné z: https://www.rider.edu/~suler/psycyber/basicfeat.html.
  • Vondráčková, P. – Vacek, J. Závislostné správanie na internete. In Sociálna prevencia. Bratislava: Národné osvetové centrum, č. 3/2009, s. 4-7. ISSN 1336-9679.
  • Vondráčková-Holcnerová P. – Vacek J. – Košatecká Z. Závislostní chování na internetu a jeho léčba. In Česká a slovenská psychiatrie, 2009, č. 6, s. 281. ISSN 1212-0383
  • Young, Kimberly S. Internet Addiction. In American Behavioral Scientist, r. 48, č. 4, December 2004, s. 402 – 415.
  • Říčan, Pavel – Pithartová, Drahomíra. Krotíme obrazovku. Praha: Portál, 1995. 100 s. ISBN 80-7178-084-7.
  • Zemanová, Petra – Ručková, Zuzana a kol. Jak si zachovat zdraví u počítače. Praha: Computer Press 2001. 114 s. ISBN 80-7226-546-6.

 

Otázky:

  1. Vliv komunikačních technologií na člověka - vysvětlete konkrétní vlivy 3 technologií.
  2. Vysvětlete jeden vlastní návrh na prevenci zneužití nebo lepší využití konkrétní komunikační technologie.

 

5. Soudobé trendy pedagogiky – zánik mládeže = zánik pedagogiky? černá pedagika a anti-pedagogika, systémová pedagogika, kognitivní pedagogika a neurovědy...

  • Blížkovský, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1997.
  • Giddens, A. Důsledky modernity. Praha: Slon, 1998. 195 s.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál,1997.
  • Prokop, J. Černá anti-pedagogika. In Pedagogická orientace, 1998, č. 3, s. 2 – 13.
  • Štech, S. Psychodidaktika jako obrat k tématu účinného vyučování: Komentář na okraj Kansaneovy úvahy Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii. In Pedagogika, 2004, roč. 54, s. 58 – 63.

 

Otázky:

  1. Vysvětlete termín černá pedagogika.
  2. Vysvětlete termín kritická pedagogika.
  3. Vysvětlete termín systémová pedagogika.
  4. Vysvětlete termín epistemické kompetence.

 

Celkový seznam literatury

  • Blížkovský, B. Systémová pedagogika. Ostrava, Amosium servis, 1997.
  • Grecmanová, H. – Holoušková, D. – Urbanovská, E. Obecná pedagogika 1. Olomouc, Hanex, nedatováno.
  • Jůva,V. sen.a jun. Úvod do pedagogiky. Brno, Paido 1997.
  • Jůva, V. Vývoj pedagogického myšlení. Brno, UJEP 1987.
  • Jůva, V. – Veselá, Z. Dějiny školství, pedagogiky a výchovy. Praha, SPN 1988.
  • Kratochvílová, E. a kol. Úvod do pedagogiky. Trnava, TU 2007.
  • Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál,1997.
  • Prokop, J. Černá anti-pedagogika. Pedagogická orientace 1998, č. 3, s. 2 – 13.