Pedagogika
Úvod do pedagogiky seznámí studující se základními pedagogickými pojmy a s významnými mezníky v dějinách výchovy, měl by jim osvětlit problematiku základních pojmů pedagogické metodologie.
- prezentace k přednáškám: Základy pedagogiky.pdf (1,1 MB)
- elektronická verze písemného testu (prozatím zkušebně, pro vaši lepší přípravu): quiz.swf (728,9 kB)
Požadavky na kontrolní práce
- do začátku prosince 2012 odevzdat osobně nebo zaslat elektronicky seminární práci na vybrané téma, nebo dílčí problém ze seznamu odpřednášených témat (žánr referát, resp. komentář k četbě zdrojové literatury v rozsahu max. 5 normovaných stran textu)
kritéria klasifikace:
- dodržení termínu odevzdání (dodržel – nedodržel)
- dodržení zvoleného tématu (dodržel – nedodržel)
- přínos autora (výborný – dobrý – dostatečný – nedostatečný)
- poměr kvalita a rozsah příspěvku (výborný – dobrý – dostatečný – nedostatečný)
- zkouška v lednu 2013 formou písemného testu
kritéria klasifikace:
- podmínkou účasti na zkoušce je odevzdání seminární práce
- test bude v rozsahu 5 - 10 otázek
- celkové hodnocení: student musí z každé povinné části získat alespoň polovinu z možných bodů; jedna známka hodnotí průběžnou práci v semestru a jedna známka hodnotí výsledek zkoušky, výsledná známka klasifikuje celkový prospěch studenta
Tématické okruhy a příslušná literatura:
1. Význam studia pedagogické teorie, pedagogická teorie a praxe, systém pedagogických věd, základní pedagogické pojmy – výchova a vzdělání
- Jůva,V. sen.a jun. Úvod do pedagogiky. Brno, Paido 1997.
- Kratochvílová, E. a kol. Úvod do pedagogiky. Trnava, TU 2007.
Otázky:
- Definujte pedagogiku a uveďte dělení pedagogických věd.
- Uveďte význam studia pedagogických disciplín nebo úkoly pedagogiky.
- Uveďte alespoň jeden sociologický pohled na vzdělávání.
- Vysvětlete pojmy: profesní vzdělávání, další vzdělávání, školní soustava vzdělávání.
2. Koncepce vzdělání
- Jůva, V. Vývoj pedagogického myšlení. Brno, UJEP 1987.
- Jůva, V. – Veselá, Z. Dějiny školství, pedagogiky a výchovy. Praha, SPN 1988.
- Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.
Otázky:
- Uveďte zástupce pedagogického reformismu.
- Uveďte zástupce sociologického přístupu ke vzdělávání.
- Uveďte zástupce humanistické pedagogiky.
- Uveďte zástupce sovětské pedagogiky.
- Uveďte rozdíl mezi anti-autoritativní pedagogikou a anti-pedagogikou.
3. Cíle, funkce a složky výchovy, výchovný proces – etapy a fáze výchovného procesu, výchovné zásady, metody a prostředky výchovného působení, činitelé výchovy, idea celoživotní výchovy a její vývoj, formy výchovy – školní výchova, mimoškolní výchova, rodinná výchova, sebevýchova
- Kalhoust, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha, 2002. ISBN 80-7178-256-X
- Grecmanová, H. – Holoušková, D. – Urbanovská, E. Obecná pedagogika 1. Olomouc, Hanex.
Otázky:
- Funkce a cíle výchovy a vzdělávání.
- Etapy výchovného/vzdělávacího procesu (1 autor).
- Zdroje pro výchovu a vzdělávání - uveďte alespoň 3.
- Formy vzdělávání/výchovy.
- Pedagogické metody - vysvětlete 1 rozdělení.
4. Moderní komunikační technologie a jejich vliv na člověka, současný stav společnosti a civilizace z hlediska výchovy
- McQuail, Dennis. Úvod do teorie masové komunikace. [preklad Jan Jirák a Marcel Kabát] Praha: Portál, 2007. 447 s. ISBN 978-80-7367-338-3
- McLuhan, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: Jota, 2000. 415 s.
- Suler, J. The Basic Psychological Features of Cyberspace [on-line]. Dostupné z: https://www.rider.edu/~suler/psycyber/basicfeat.html.
- Vondráčková, P. – Vacek, J. Závislostné správanie na internete. In Sociálna prevencia. Bratislava: Národné osvetové centrum, č. 3/2009, s. 4-7. ISSN 1336-9679.
- Vondráčková-Holcnerová P. – Vacek J. – Košatecká Z. Závislostní chování na internetu a jeho léčba. In Česká a slovenská psychiatrie, 2009, č. 6, s. 281. ISSN 1212-0383
- Young, Kimberly S. Internet Addiction. In American Behavioral Scientist, r. 48, č. 4, December 2004, s. 402 – 415.
- Říčan, Pavel – Pithartová, Drahomíra. Krotíme obrazovku. Praha: Portál, 1995. 100 s. ISBN 80-7178-084-7.
- Zemanová, Petra – Ručková, Zuzana a kol. Jak si zachovat zdraví u počítače. Praha: Computer Press 2001. 114 s. ISBN 80-7226-546-6.
Otázky:
- Vliv komunikačních technologií na člověka - vysvětlete konkrétní vlivy 3 technologií.
- Vysvětlete jeden vlastní návrh na prevenci zneužití nebo lepší využití konkrétní komunikační technologie.
5. Soudobé trendy pedagogiky – zánik mládeže = zánik pedagogiky? černá pedagika a anti-pedagogika, systémová pedagogika, kognitivní pedagogika a neurovědy...
- Blížkovský, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1997.
- Giddens, A. Důsledky modernity. Praha: Slon, 1998. 195 s.
- Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál,1997.
- Prokop, J. Černá anti-pedagogika. In Pedagogická orientace, 1998, č. 3, s. 2 – 13.
- Štech, S. Psychodidaktika jako obrat k tématu účinného vyučování: Komentář na okraj Kansaneovy úvahy Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii. In Pedagogika, 2004, roč. 54, s. 58 – 63.
Otázky:
- Vysvětlete termín černá pedagogika.
- Vysvětlete termín kritická pedagogika.
- Vysvětlete termín systémová pedagogika.
- Vysvětlete termín epistemické kompetence.
Celkový seznam literatury
- Blížkovský, B. Systémová pedagogika. Ostrava, Amosium servis, 1997.
- Grecmanová, H. – Holoušková, D. – Urbanovská, E. Obecná pedagogika 1. Olomouc, Hanex, nedatováno.
- Jůva,V. sen.a jun. Úvod do pedagogiky. Brno, Paido 1997.
- Jůva, V. Vývoj pedagogického myšlení. Brno, UJEP 1987.
- Jůva, V. – Veselá, Z. Dějiny školství, pedagogiky a výchovy. Praha, SPN 1988.
- Kratochvílová, E. a kol. Úvod do pedagogiky. Trnava, TU 2007.
- Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.
- Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál,1997.
- Prokop, J. Černá anti-pedagogika. Pedagogická orientace 1998, č. 3, s. 2 – 13.